Keusahawanan
Ciri-Ciri Usahawan Yang Berjaya
Saturday, October 24, 2015 • 9:12 PM • 0 comments


1.0   Pengenalan

            Usahawan merupakan istilah yang seringkali disebut-sebut oleh masyarakat sejak zaman dahulu. Usahawan banyak memainkan peranan penting dalam masyarakat setempat bahkan bukan sahaja memainkan sumbangan dalam diri sendiri, malah dari segi politik, ekonomi dan sosial . Menurut Coulter (2000) usahawan didefiniskan sebagai satu proses di mana individu menggunakan usaha-usaha dan perantara untuk mencari peluang mencipta nilai dan pertumbuhan untuk memenuhi keperluan dan kehendak. Usahawan memerlukan sesuatu inovasi dan keunikan tidak mengira sebarang sumber kawalan yang digunakan.Usahawan juga merupakan seseorang yang mempunyai daya dan pemikiran yang kritis untuk mencipta dan mengoperasikan perniagaan secara aktif.Usahawan ini merupakan seseorang yang berjaya mencipta sesuatu produk berdasarkan pemikiran yang kreatif.Mereka juga memerlukan sesebuah inovasi untuk mempertingkatkan lagi hasil produk keluaran mereka.

Ramai usahawan yang telah mendapatkan hasil berbilion USD dengan hasil produk mereka sendiri.Semangat juang mereka dapat memperkembangkan lagi hasil perniagaan mereka ke peringkat antarabangsa. Kebiasaannya, produk yang mereka jual kepada orang ramai, mereka akan dapat hasil yang lumayan.Usahawan yang berjaya kebiasaannya produk mereka sentiasa mengalir dan sentiasa mendapat permintaan yang tinggi kepada orang ramai. Usahawan yang berjaya mempunyai pelbagai ciri untuk melariskan lagi produk mereka kepada para pengguna. Ciri-ciri yang akan dibincangkan merupakan ciri-ciri usahawan yang berjaya dengan hasil produk keluaran mereka tersendiri. Ciri-ciri usahawan ini boleh diambil iktibar kepada semua termasuk para pelajar untuk memulakan perniagaannya dan untuk menjadi usahawan yang berjaya pada masa yang akan datang.

2.0       Tugasan 1

2.1        Rangkaian (Networked)

            Usahawan menggunakan sepenuhnya interaksi dengan rakan rangkaian mereka dan menentukan cara tindakan terbaik yang perlu dilakukan. Rangkaian yang berjaya adalah hasil dari perancangan betul dan berhati-hati dalam membangunkan dan melaksanakan. Usahawan perlu mencari jalan dan cara untuk mencipta rangkaian yang baik dan memperolehi manafaat semaksima yang boleh darinya. Rangkaian mestilah menjadi salah satu taktik utama dalam pemasaran untuk kebanyakkan profesional bebas dan pemilik perniagaan kecilan. Usahawan mesti menggunakan rangkaian pusat pengguna (client-centered networking) untuk mengurangkan kos dan masa dalam memperolehi dan menyebarkan maklumat. Contoh usahawan yang berjaya ialah Ananda Krishnan, Pengerusi & CEO Usaha Tegas Group Holdings Bhd dan pengasas maxis.


Beliau menjadi terkenal dengan membantu untuk menganjurkan konsert Live Aid dengan Bob Geldof pada pertengahan 1980-an. Beliau mula membina empayar multimedia yang kini termasuk dua syarikat telekomunikasi iaitu Maxis Communications, MEASAT Broadcast Network Systems dan SES Dunia Skies dan mempunyai tiga satelit komunikasi circumnavigating bumi.Usaha pertama Krishnan keusahawanan adalah sebuah syarikat perunding Malaysia MAI Holdings Sdn Bhd. Beliau menubuhkan Exoil Trading, melakukan proses penggerudian minyak di pelbagai negara. Beliau mula mempelbagaikan arena multimedia.Beliau membuat pembelian daripada Maxis Communications, syarikat telefon selular terbesar di negara ini, dari British Telecom, AT & T Corporation, Orange SA, Belgacom, Royal KPN NV dan América Móvil untuk $ 1,180 juta dengan meningkatkan Maxis mempunyai lebihdaripada sepuluh juta pelanggan.


2.2         Berani mengambil risiko ( open risk taker)

Setiap usahawan mestilah berani memulakan sesuatu yang beliau sendiri tidak pasti dan sanggup mengambil sebarang risiko di samping mencari kaedah-kaedah yang terbaik untuk mengurangkan risiko yang timbul dan menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi yang cara yang berhemah dan bijaksana. Sebarang kemungkinan untuk jatuh mesti kita sedia terima dengan tabah dan menjadikannya sebagai batu loncatan untuk terus membina masa depan yang cerah.  Contoh Usahawan yang berani mengambil risiko ialah Tan Sri Lim Goh Tong, pegasas Genting Group



Pengasas Genting Group merangkap hartawan Asia, Tan Sri Lim Goh Tong.yang Berjaya membuka pusat pelancongan terbesar iaitu Genting Highlands Resort.Kemunculan pusat perlancongan bertaraf dunia itu adalah hasil idea seorang lelaki Cina yang pernah dilabel sebagai gila suatu ketika dahulu.Ejekan yang diterima dijadikan pembakar semangat untuk maju. Orang pernah mengatakan bahawa idea itu tidak akan kemana dan pelaburannya tidak menjanjikan pulangan modal berikutan tiada siapa yang berminat dengan perniagaan seperti itu. Beliau telah menyahut cabaran itu dengan bekerja 2 syif sepanjang minggu bagi menjimatkan kos. Beliau dan kawan-kawannya terpaksa tinggal di dalam hutan dan gua bedekatan. Beliau merupakan orang pertama yang bekerja mengikut syif 24 jam sehari sepanjang minggu untuk memastikan cita-cita itu tercapai. Beliau juga akan menjadi orang yang pertama sampai ke tempat kerja dan menjadi orang yang terakhir untuk pulang dari tempat kerja. Beliau sentiasa menjaga pekerja-pekerjanya dan beranggapan bahawa semua pekerjanya adalah aset yang paling berharga.Kini, First World Hotel merupakan antara hotel terbesar di dunia.Antara salah satu sifatnya adalah berani mengambil risiko.


2.3         Observervant (Pemerhatian)

Usahawan yang berpandangan jauh diibaratkan sebagai orang yang mempunyai hala tuju yang jelas. Paling hebat lagi adalah orang yang berpandangan jauh iaitu mereka sangat yakin dengan pandangannya akan membuatkan dirinya sentiasa kuat untuk melalui hari-hari yang mendatang. Usahawan yang mempunyai ciri ini dikatakan seorang yang unik kerana mampu melihat masa depan yang lebih jauh Antara usahawan yang boleh dijadikan contoh pemerhatian ini ialah Harsukhlal Maganlal Kamdar.


Harsukhlal Maganlal Kamdar merupakan antara usahawan yg mempunyai pandangan jauh terhadap apa yang beliau lakukan. Beliau menganggap bidang perniagaan ini berpotensi untuk berkembang di Pulau Pinang pada satu masa nanti setelah beliau meninjau Pulau Pinang dengan hanya mengayuh basikalnya sehinga 20 batu ke 30 batu.Buktinya, akhirnya beliau berjaya membuka sebuah kedai Kamdar di Pulau Pinang.Selepas itu, beliau meluaskan lagi perniagaannya dengan membuka cawangannya di Kuala Lumpurpada tahun 1973. Namun, empat tahun kemudian, kedai itu ditutup dan lot rumah kedai yang kosong itu disewakan kepada orang lain. Harsukhlal kemudiannya membuat keputusan untuk ke Kuala Lumpur pada tahun tersebut iaitu tahun 1977 dan cuba untuk memperbaiki keadaan. Pada tahun 1980, dengan sikapnya yang mempunyai pandangan jauh bahawa kamdar akan berjaya di Kuala Lumpur, akhirnya beliau berjaya membuka kedai di sana. Perniagaan Kamdar terus berkembang pesat dan beliau terus membuka cawangan kedai di bandar-bandar utama di seluruh Semenanjung Malaysia.


2.4         Visionary (Berwawasan)

Usahawan perlu mempunyai wawasan yang jauh dan mewujudkan matlamat yang jelas dan boleh diukur pencapaiannya.Beliau harus peka kepada kemampuan sendiri dan mengenalpasti halangan dalaman dan luaran supaya halangan-halangan tersebut dapat diatasi. Usahawan sebagai pemimpin mesti mempunyai kecenderungan untuk memikirkan strategi-strategi yang boleh mempengaruhi orang lain tanpa menggunakan tipu helah dalam mencapai matlamat perniagaan.Individu yang boleh dijadikan model berwawasan ini ialah Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary.


Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari merupakan seorang yang tidak pernah mengenal erti kegagalan dan beliau sentiasa belajar daripada kesilapan yang beliau lakukan.Beliau juga merupakan seorang yang teliti dalam bidang perniagaannya terutama mengenai pembelian dan pengambilalihan kepentingan dalam sesebuah syarikat dan projek.Beliau seolah-olah memikirkan kepentingan orang ramai terutamanya bumiputera sebelum membuat apa-apa keputusan penting dalam perniagaan.Buktinya, beliau mengambil alih perniagaan bapanya dan mula semula dengan menjual daging.Beliau pergi dari pekan ke pekan di sekitar Alor Setar bagi membeli daging yang tidak terjual.Kemudiannya, beliau membungkus daging itu bersama ais dan menjualnya kembali kepada peniaga Bumiputera dan restoran-restoran di sekitar Alor Setar.Beliau berjaya dalam perniagaan tersebut dan seterusnya menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan diri dalam dunia perniagaan.

2.5        Failure Is An Option (Kegagalan Adalah Satu Pilihan)

Sebagai seorang usahawan, mereka tidak akan lari daripada menghadapi risiko kegagalan dalam perniagaan. Bagi seorang usahawan yang mempunyai fikiran yang terbuka dan bermotivasi, mereka akan menganggap kegagalan yang dihadapi dalam perniagaan adalah sebagai satu cabaran untuk terus maju dan berjaya dalam perniagaan tersebut. Kegagalan ini dikatakan sebagai suatu risiko yang akan dihadapi olehusahawan untuk berjaya.Usahawan yang dipilih adalan Coco Chanel.


Coco Chanel merupakan seorang gadis miskin yang tidak tahu erti kegagalan.Beliau merupakan seorang anak penjual sayur di sebuah pasar kecil di Perancis.Beliau dibesarkan dengan kehidupan yang serba tidak mencukupi terutamanya semasa beliau telah kehilangan ibunya semasa beliau berumur 6 tahun. Beliau banyak menlakukan pelbagai inovasi dalam mereka fesyen dan beliau telah menemui banyak kegagalan dalam mencipta produk jenamanya sendiri .Antaranya ialah beliau telah melalukan pelbagai fesyen seperti mencipta seluar panjang bagi semua golongan wanita yang mana pada sebelumnya itu hanya golongan yang berada sahaja yang memakai seluar panjang.Usaha beliau ini pada mulanya tidak diterima masyarakat disebabkan beliau merupakan tukang jahit bawahan.Namun, pada tahun 1914, pernigaan beliau semakin pesat dan beliau telah membuka dua butik rasminya sendiri.Beliau juga melakukan inovasi dalam mencipta minyak wanginya tersendiri dan hasilnya beliau menemui kegagalan dalam mempromosikan produknya.Namun, hasil usaha beliau, akhirnya beliau dapat memasarkan produk mereka dalam jangka masa yang panjang.Kegagalan yang beliau lalui dapat memberikan galakan kepada beliau untuk terus maju dalam fesyen.

2.6        Open Culture (Budaya Terbuka)

Sesebuah perniagaan boleh membuat perniagaan dengan mana-mana perniagaan yang usahawan inginkan tidak kira sama ada usahawan tempatan atau luar negara.Memahami perbezaan budaya adalah sangat penting kepada kejayaan sesebuah syarikat dalam duniaperniagaanantarabangsa. Usahawan akan menerima cabaran dalam membentangkan dan memperluaskan perniagaan dalam horizon baru, dan ia benar-benar penting memahami sepenuhnya apa yang dibincangkan dalam pasaran baru yang merupakan perancangan untuk memperluaskan perniagaan. Contoh usahawan yang mempunyai ciri budaya terbuka ialah Datuk Wira Dr Maznah Hamid



Datuk Wira Dr.Maznah Hamid adalah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce.Beliau juga merupakan seorang pakar motivasi yang terkenal di Malaysia.Beliau adalah usahawan yang menubuhkan Securiforce di Malaysia. Beliau telah banyak bertungkus lumus dalam usaha membawa Securiforce yang tidak dikenali langsung 30 tahun dahulu supaya menjadi sebuah syarikat kawalan keselamatan yang terbesar di Malaysia Beliau kini mempunyai lebih 65 buah cawangan, mengetuai lebih 6,000 kakitangan, dan dikelilingi dengan ratusan senjata api dan puluhan van kalis peluru.Bagi menepati keperluan semasa, Securiforce juga turut bergiat aktif dan telah melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa dengan menubuhkan Securiforce Logistik (agen penghantaran darat, laut dan udara), beliau telah melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa meliputi rantau Asia, Eropah dan Timur Tengah. Kesemua anak syarikatnya ditubuhkan dan berkembang maju tanpa sebarang bantuan kewangan daripada bank. Kejayaan ini, amat dikagumi oleh pelbagai pihak dan segala lapisan masyarakat.Prinsip kejayaan beliau ialah 'modal perniagaan yang sebenarnya adalah dirinya sendiri'


2.7         Outcome Oriented (Keputusan Berdasarkan Pengeluaran)

Sebelum usahawan membuat sebarang keputusan dalam perniagaan,usahawan akan membuat kertas kerja yang menunjukkan keputusan atau hasil akhir bagi sesuatu pengeluaran yang dibuat sama ada mendatangkan keuntungan yang banyak atau sedikit .oleh itu, usahawan akan membuat penyelidikan dengan beberapa contoh kertas kerja dengan pengeluaran yang berbeza.setelah itu, memilih pengeluaran yang ingin dilaksanakan yang mendatangkan keputusan yang paling baik dan dapat membawa keuntungan yang tinggi pada perniagaan.Contoh usahawan yang menggunakan kaedah keputusan berdasarkan pengeluaran ialah Philip H Knight.


Philip merupakan seorang usahawan yang menghasilkan produk jenama NIKE yang terkenal diseluruh dunia dengan pengeluaran produk yang sangat selesa dan cantik di mata pelanggannya. Dalam tempoh pembelajaran dalam bidang Perniagaan ini, Philip menyedari dimana beliau adalah seorang usahawan.Beliau membuat beberapa pelan perniagaan.Philip membentangkan hasil kertas kerja beliau semasa di Universiti.Beliau terbang ke Jepun dan menemui jenama kasut lari Tiger yang dikeluarkan di Kobe oleh Co Onitsuka, Pengeluar Adidas tiruan di Jepun. Kertas kerja dibentangkan oleh Philip telah menarik minat pelabur dengan menawarkan kualiti dan kos yang rendah. Beliau telah berkerjasama dengan En.Onitsuka dan mendapat hak pengedaran Tiger bagi Amerika Syarikat Barat.Philip mengambil masa selama setahun lebih untuk membuat analisa sampel pertama kasut Tiger yang dihantar kepada beliau.Philip mendapat sampel kasut, beliau menerima Rang Undang-Undang Bowerman di Eugene. Kejutan yang diterima oleh Philip, Bowerman telah ditawarkan untuk menjadi rakan kongsi dan akan menyediakan beberapa idea rekabentuk untuk kasut bagi perniagaan mereka berjalan lancar dan mendapat perhatian dari rakyat.

2.8         Team Oriented (Berorientasikan Berpasukan)

Setiap usahawan yang berjaya perlulah mempunyai semangat berpasukan antara satu sama lain. Hal ini akan memupuk semangat berpasukan antara usahawan dan usahawan yang lain. Semangat ini dapat diwujudkan seandainya ada interaksi bantu membantu dalam pasukan.Untuk berjaya pada tugas di tangan semua yang terlibat perlu untuk menggabungkan usaha mereka. Jika semua orang melakukan kerja mereka dengan baik, matlamat sesebuah pasukan akan tercapai dengan jayanya. Kerjasama adalah sesuatu  yang  mesti menjadi keutamaan yang tinggi dan diberi perhatian secara berterusan. Setiap ahli perlu memahami bagaimana pentingnya bagi mereka untuk bekerja dengan lancar bersama-sama sekiranya mahuberjaya.Contoh usahawan yang berjaya ialah Larry Pages dan Sergey Brin iaitu mereka merupakan pengasas Google.



Larry Pages dan Sergey Brin adalah pengasas Google.Mereka bekerjasama dalam mencapai matlamat mereka sebagai usahawan Google yang berjaya di pelosok dunia. Pages merupakan seorang pemegang ijazah sarjana muda sains dengan kepujian dalam kejuruteraan computer dari University of Michigan dan ijazah sarjana dalam Sains Komputer dari Stanford University. Brin pula merupakan lulusan ijazah sarjana muda dari University of Maryland dan Brin mengikut jejak langkah  ayah dan datuknya dengan mengikuti pengajian dalam matematik dan sainskomputer. Pages dan Brin bekerjasama membuat projek kajian mereka yang dipanggil ‘Backrub’.Mereka mengaplikasikan sistem perlombongan data (Data Mining) untuk menghasilkan sebuah enjin carian yang hebat. Aplikasi itu kemudiannya menjadi popular di Stanford dan mereka menangguhkan pengajian PhD mereka dan memberi focus kepada pembangunan enjin carian Google.Pada Ogos 1996, versi awal Google telah dilancarkan dan masih lagi bertapak di laman web Stanford University.

2.9         Proactive (Proaktif)

Setiap usahawan yang berjaya haruslah memiliki sifat proaktif .Sikap proaktif amatlah penting dalam berbisnes kerana seseorang mampu menangkap peluang yang ada, memiliki visi yang jelas ke depan, selalu aktif dan memikirkan apa yang dapat mereka lakukan untuk meningkatkan kualiti kehidupannya.Usahawan yang proaktif ini selalunya bertanggungjawab terhadap tindakannya sendiri dan berfikir sebelum bertindak. Usahawan bertindak aktif namun tetap mengacu pada nilai-nilai yang diyakininya. Tapi perlu disedari bahawa segala tindakan yang dilakukan mempunyai kesan-kesan yang perlu dihadapi dimasa akan datang. Kerana kita tahu bahawa setiap tindakan itu mempunyai akibatnya yang tersendiri.Contoh Usahawan yang proaktif ialah Tony Fernandes iaitu merupakan pengasas Air Asia.


Tony Fernandes ialah pengasas dan peneraju syarikat penerbangan tambang murah Air Asia.Beliau sangat proaktif dalam setiap tindakannya dan beliau mampu mencapai matlamatnya sebagai usahawan Air Asia.Beliau melibatkan diri sebagai penggerak utama dalam penubuhan dan operasi Air Asia, syarikat penerbangan tambang murah yang paling berjaya di Asia.Kejayaan luar biasa selalunya dihasilkan oleh seseorang yang juga mempunyai peribadi yang luar biasa yang membantu dalam setiap langkah yang dilalui.Pencapaian Fernandes yang terbesar ialah pemulihan syarikat Air Asia sebagai sebuah syarikat penerbangan antarabangsa.Sebelum beliau memasuki perindustrian ini, negara-negara di Wilayah Asia Tenggara Selatan tidak mempunyai sebarang persetujuan Langit Terbuka.Pada pertengahan tahun 2003, Fernandes telah meminta Dr. Mahathir untuk mengemukakan cadangan persetujuan itu kepada negara Thailand, Indonesia dan Singapura.Bukan mudah kepada seseorang untuk berjaya melainkan usaha dan memiliki sifat-sifat yang positif di dalam diri setiap individu.


3.0          TUGASAN 2 

Biodata STEVE JOBS


Nama sebenar beliau ialah Steven Paul "Steve" Jobs (Steve Jobs).Beliau juga bekerja sebagai seorang ketua atau CEO Apple.Inc. Steve jobs beragama Buddha. Nama isteri beliau ialah Laurene Powell.Beliau wafat pada 5 oktober semasa berumur 56 tahun.Dilahirkan di San Fransisco oleh ibunya Joanne Simpson dan ayahnya Abdulfattah Jandali mahasiswa tamu dari Syria yang kemudian menjadi profesor ilmu politik.Sejak bayi beliau diadopsi Paul dan Clara Jobs dari Mountain View, Santa Clara County California. Orang tua angkat inilah yang memberikan nama Steven Jobs. Orang tua biologisnya kelak menikah dan memberinya adik perempuan bernama Mona Simpson yang kini terkenal sebagai novelis.

Di tahun 1972, Jobs lulus dari SMA Homestead di Cupertino, California dan diterima di Reed College di Portland, Oregon, tapi dikeluarkan setelah satu semester. Tapi ia segera mendaftar ke Reed College, salah satu hal yang dipelajari di sini kaligrafi.

Di musim gugur tahun 1974, Jobs kembali ke California dan mulai menghadiri pertemuan "Homebrew Computer Club" dengan Steve Wozniak.Dia dan Wozniak bersama bekerja di Atari Inc., sebuah perusahaan pembuat permainan komputer yang terkenal, dengan jabatan sebagai perancang permainannya.Motivasinya saat itu adalah mengumpulkan wang untuk melakukan perjalanan spiritual ke India.

Steve Jobs kemudian melakukan perjalanan pencerahan spritual ke India bersama temannya di Reed College, Daniel Kottke, yang kemudian hari menjadi pegawai Apple yang pertama. Kembali dari India dia menjadi Buddhist dengan rambut dicukur dan mengenakan pakaian tradisional India Selama masa ini ia mempraktekkan psychedelics (semacam meditasi, saat itu Jobs sering dianggap aneh, karena berjalan telanjang kaki di atas Salju- ini semacam meditasi kesadaran). Ini adalah dua atau tiga hal yang paling penting dalam hidup yang pernah ia lakukan dalam hidupnya.
           
3.1   Open Risk Taker (Sanggup Mengambil Risiko)

Selain itu, sifat yang dimiliki Steve jobs ialah sifat berani mengambil risiko. Dengan sifat ini,   Steve Jobs bersedia untuk memasarkan produk perusahaannya demi diperkembangkan. Banyak CEO tidak berani untuk mengembangkan iPhone, tetapi Steve Jobs tetap melakukannya.  Steve Jobs juga tidak pernah berhenti untuk memperjuangkan visi dalam hidupnya untuk mendapatkan apa yang ia miliki saat ini.Salah satu langkah revolusioner Jobs adalah bergabung dengan Microsoft saat Apple hampir muflis. Jika ia tak mengambil langkah tersebut, mungkin tidak terhasilnya Macbook, iPhone, iPad, maupun iPod sekarang ini.

3.2 Visionary (Berwawasan)

Semangat Steve Jobs telah digunakan untuk mengendalikan isu-isu besar dan kecil. Sesetengah CEO berwawasan besar manakala yang lain mengetahui bahawa Tuhan sudah sedia membantu mereka. Pada tahun 2000, Steve Jobs mempunyai visi yang besar bahawa komputer peribadi merupakan pusat ataupun hab untuk menguruskan hal pengguna.Dengan hab dalam fikiran, beliau membangunkan pelbagai jenis nod, melancarkan alatan peribadi. Pada tahun 2010 beliau telah memperkenalkan pengganti strategi-hab ini secara meluas dan berharap Apple akan menjadi transaksi yang lebar untuk memuat naik dan kandungan penyegerakan.

3.3     Failure Is An Option (Kegagalan Sebagai Satu Pilihan)

Steve Jobs selalu menjadikan kegagalan sebagai pengajaran dalam hidupnya. Steve Jobs juga mempelajari bagaimana cekera keras yang dihasilkan dengan sendiri dengankos yang agak tinggi untuk menghasilkan cakera keras tersebut. Namun begitu, usahanya tidak mendatangkan hasil yang beliau harapkan.Akhirnya, syarikat Sony telah membeli cakera keras daripada hasil usaha Steve Jobs tersebut. Untuk mencapai kejayaan, tindakan dan strategi yang diperlukan semasa gagal adalah penting untuk mencapai apa yang kita inginkan.

3.4     Open Culture (Budaya Terbuka)

         Steve Jobs telah berjaya mengubah budaya organisasi sebagai budaya terbuka dari segi kepimpinannya. Melalui pengalaman yang diperolehi semasa merantau dibeberapa buah negara, Steve Jobs mengadaptasikan pengalaman beliau untuk membentuk sistem pengurusannya sendiri sehingga membentuk sebuah budaya kerja untuk pekerjanya. selain itu beliau juga menggunakan budaya terbuka dari segi jenis pelanggannya.  masyarakat seluruh negara adalah pelanggannya, beliau mengeluarkan ciptaannya iaitu iPhone yang sesuai dan mengikut citarasa pelanggannya dari seluruh negara.


3.5 Proactive (Proaktif)

Antara salah satu sifat yang ada pada Steve Jobs ialah sifat proaktif . Dengan sifat proaktif inilah Steve jobs dapat mengembangkan syarikat Apple komputer nya di pelosok dunia. Beliau mampu menangkap peluang yang ada, memiliki visi yang jelas ke depan,  selalu aktif dan memikirkan apa yang dapat beliau lakukan untuk meningkatkan kualiti kehidupannya. Daripada syarikat sederhana, Apple  berkembang menjadi satu daripada  firma paling bernilai di dunia kini. Presiden Barack Obama turut memberi penghormatan ke atas Jobs dengan menggelarnya sebagai “pakar inovasi terhebat”  yang mengubah hidup manusia dan memberi makna baru kepada keseluruhan industri. Beliau memberikan sumbangan kepada dunia dengan karyanya  yang sukses seperti mengenai telefon pintar seperti iPod, iPhone, iPad, laptop, komputer, dan gajet-gajet yang lain.


4.0         KESIMPULAN

            Seseorang usahawan perlu mempunyai ciri-ciri keusahawanan yang boleh menjadikannya berdisiplin, cekal serta sentiasa memikirkan sesuatu untuk terus berdaya saing dan berdaya maju.Ciri-ciri ini mungkin atau secara semula jadi pada usahawan atau perlu diperolehi dan dibentuk. Usahawan sendiri yang perlu menentukan sama ada beliau ingin memiliki ciri-ciri ini atau tidak.

Kita dapat melihat bahawa kebanyakan faktor-faktor yang boleh menjadikan seseorang usahawan berjaya dengan cemerlang terletak pada usahawan itu sendiri.Faktor-faktor ini terletak pada kemampuan usahawan untuk mengawal dan memperbaikinya.Oleh itu dalam keadaan biasa, usahawan tidak seharusnya menyalahkan pihak-pihak lain apabila menemui kegagalan.

 Usahawan hendaklah sentiasa melihat kepada diri sendiri dan bersedia memperbaiki apa juga kelemahan yang ada. Walau apa juga diperkatakan, kaedah mengejar kecemerlangan dalam keusahawanan adalah sama seperti mengejar kecemerlangan dalam apa jua bidang lain. Tiada jalan ringkas dan pengganti bagi usaha yang gigih dan tekun.

            Dengan ini, kesedaran pelbagai pihak tentang keperluan dalam melahirkan usahawan yang berkemampuan dan bertaraf antarabangsa serta pekerja mahir adalah tinggi.Dalam pembangunan pesat ekonomi sekarang, keperluan dalam meningkatkan penyertaan bumiputera dalam kegiatan perindustrian dan perdagangan di samping memenuhi hasrat dan objektif pembangunan negara serta merealisasikan wawasan 2020 juga telah menjadi satu kesedaran umum.